کد مطلب:1552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

نصاب نقره


1905- نـقـره دو نـصـاب دارد : نصاب اول آن ( 105 ) مثقال معمولی است كه اگر نقره به ( 105 ) مثقال بـرسـد و شرایط دیگر را هم كه گفته شد داشته باشد , انسان باید یك چهلم آن را كه ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود است از بابت زكاة بدهد و اگر به این مقدار نرسد , زكاة آن واجب نیست و نصاب دوم آن ( 21 ) مثقال اسـت , یعنی اگر ( 21 ) مثقال به ( 105 ) مثقال اضافه شود , باید زكاة تمام ( 126 ) مثقال را به طوری كه گـفـتـه شـد بـدهد , و اگر كمتر از ( 21 ) مثقال اضافه شود , فقط باید زكاة ( 105 ) مثقال آن را بدهد و زیادی آن زكاة ندارد , و هم چنین است هر چه بالا رود , یعنی اگر ( 21 ) مثقال اضافه شود , باید زكاة تمام آنـهـا را بـدهد , و اگر كمتر اضافه شود , مقداری كه اضافه شده و كمتر از ( 21 ) مثقال است زكاة ندارد , بـنـابر این اگر انسان یك چهلم هر چه طلا و نقره دارد بدهد , زكاتی را كه بر او واجب بوده داده و گاهی هـم بـیـشـتر از مقدار واجب داده است مثلا كسی كه ( 110 ) مثقال نقره دارد اگر یك چهلم آن را بدهد , زكاة ( 105 ) مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقداری هم برای ( 5 ) مثقال آن داده كه واجب نبوده است .



1906- كـسی كه طلا یا نقره او به اندازه نصاب است , اگر چه زكاة آن را داده باشد , تا وقتی از نصاب اول كم نشده , همه سال باید زكاة آن را بدهد.



1907- زكـاة طـلا و نقره در صورتی واجب می شود , كه آن را سكه زده باشند , و معامله به آن رواج داشته باشد , و اگر سكه آن از بین هم رفته باشد , باید زكاة آن را بدهند.



1908- طـلا و نـقـره سـكه داری كه زنها برای زینت به كار می برند , در صورتی كه رواج معامله با آن باقی باشد , یعنی باز معامله پول طلا و نقره با آن شود , بنابر احتیاط زكاة آن واجب است .



ولی اگر رواج معامله با آن باقی نباشد , زكاة واجب نیست .



1909- كسی كه طلا و نقره دارد , اگر هیچ كدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد , مثلا ( 104 ) مثقال نقره و ( 14 ) مثقال طلا داشته باشد , زكاة بر او واجب نیست .



1910- چنانكه سابقا گفته شد زكاة طلا و نقره در صورتی واجب می شود كه انسان یازده ماه مالك مقدار نصاب باشد , و اگر در بین یازده ماه طلا و نقره او از نصاب اول كمتر شود , زكاة بر او واجب نیست .



1911- اگـر در بین یازده ماه طلا و نقره ای را كه دارد با چیز دیگر عوض نماید , یا آنها را آب كند , زكاة بر او واجـب نـیست , ولی اگر برای فرار از دادن زكاة آنها را به طلا و نقره عوض كند , یعنی طلا را به طلا یا نقره و نقره را به نقره یا طلا عوض نماید , احتیاط واجب آن است كه زكاة را بدهد.



1912- اگـر در ماه دوازدهم پول و طلا و نقره را آب كند , باید زكاة آنها را بدهد , و چنانچه به واسطه آب كردن , وزن یا قیمت آنها كم شود باید زكاتی را كه پیش از آب كردن بر او واجب بوده بدهد.



1913- اگـر طلا و نقره ای كه دارد خوب و بد داشته باشد , می تواند زكاة هر كدام از خوب , و بد را از خود آن بدهد , ولی بنابر احتیاط نمی تواند زكاة همه را از قسمت بد بدهد و بهتر آن است كه زكاة همه را از طلا و نقره خوب بدهد.



1914- پـول طلا و نقره ای كه بیشتر از اندازه معمول فلز دیگر دارد , اگر به آن پول طلا و نقره بگویند در صـورتـی كه به حد نصاب برسد زكاتش واجب است , هر چند خالصش به حد نصاب نرسد , ولی اگر به آن پول طلا و نقره نگویند وجوب زكاة در آن محل اشكال است , هر چند خالصش به حد نصاب برسد.



1915- اگـر پول طلا و نقره ای كه دارد به مقدار معمول , فلز دیگر با آن مخلوط باشد , چنانچه زكاة آن را از پـول طـلا و نقره ای كه بیشتر از معمول فلز دیگر دارد یا از پول غیر طلا و نقره بدهد ولی به قدری باشد كه قیمت آن , به اندازه قیمت زكاتی باشد كه بر او واجب است , اشكال ندارد.